GroepsGeluk: Systhemisch werken in de klas
We zijn allemaal onderdeel van meerdere systemen. De belangrijkste is wel het familiesysteem, maar ook je vriendenkring, de sportvereniging en de schoolklas waarvan je deel uitmaakt zijn systemen. Binnen deze systemen leven kinderen en volwassenen met elkaar en beïnvloeden zij elkaar. Ook gebeurtenissen beïnvloeden de leden van het systeem en hun onderlinge relaties. Dit alles bij elkaar noemen we de dynamiek binnen het systeem.
Met GroepsGeluk – systemisch werken in de klas –maak je de dynamiek van de groep zichtbaar met houten poppetjes, picto’s, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Wanneer deze dynamiek zichtbaar is, heeft de leerkracht een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. In lastige situaties kan dan direct de balans hersteld worden. Zo blijft de groep gelukkig, en in een gelukkige groep kan iedereen zich optimaal ontwikkelen.
De grondlegger van systemisch werk is Bert Hellinger
Hij ontdekte de wetmatigheden die gelden voor iedere groep:
✤ Iedere groep wil gelukkig zijn
✤ Er is een duidelijk kader
✤ Iedereen hoort erbij
✤ Iedereen heeft zijn eigen plek
✤ Er is balans in geven en nemen
✤ Iedereen draagt zijn eigen lot
GroepsGeluk is ontstaan doordat Désirée Farro – Joosen haar ervaring als therapeut
in de klas benutte en combineerde met haar vijfentwintig jaar ervaring als leerkracht. Ze heeft hiermee het systemisch werken vertaald naar kinderen en leerkrachten in de klas.
Marijn als GroepsGeluk Coach
Op basisschool de Arabesk begeleid ik wekelijks leerlingen en leerkrachten met GroepsGeluk-sessies in alle jaargroepen om inzicht te krijgen in de dynamieken binnen de klas.
Tijdens intervisiebijeenkomsten werk ik met mijn collega’s aan casussen die we door middel van opstellingen in kaart brengen. Hierdoor wordt zichtbaar wat er onder de oppervlakte speelt in de klas, zodat we samen gerichte stappen kunnen zetten om het gedrag en de dynamieken van de kinderen beter te begrijpen en te ondersteunen.
Wat levert GroepsGeluk op?
- Meer begrip voor het gedrag van de kinderen in de Groep en meer inzicht in hoe je hierop kunt reageren.
- Inzicht in patronen die spanning of onzekerheid veroorzaken.
- Meer rust, verbinding en harmonie binnen de groep.
- Een stevige basis voor de toekomst.
Welkom!
Ik sta klaar om jullie als groep of als school te begeleiden op jullie weg naar GroepsGeluk. Samen ontdekken we wat nodig is om weer in balans te komen, zodat iedereen zijn of haar eigen plek kan vinden in de groep. Neem gerust contact met me op voor een kennismakingsgesprek.
Ik kijk ernaar uit jullie te ontmoeten!
Marijn Brugman Ruhé
GroepsGeluk Coach
Wil je meer weten over GroepsGeluk?
Bezoek de website van www.groepsgeluk.nl voor meer informatie over onze werkwijze en visie.